Wetenschapsgeschiedenis

Najaar 2027, 8 lessen

Euro 125,-

Cursusdata (verschijnen begin 2027)

  1. Maandag x september '27: Het heelal, inleiding in de astronomie
  2. Maandag x oktober '27: de aarde, inleiding in geologie
  3. Maandag x oktober '27: Wat is leven, inleiding in biologie
  4. Maandag x november '27: Waaruit bestaat de tastbare wereld, inleiding in natuurkunde
  5. Maandag x november '27: Hoe werkt het brein (hersenen en hormonen, inleiding in de neurowetenschap)
  6. Maandag x november '27: Wat is bewezen gezond (hoe werkt onze spijsvertering)
  7. Maandag x december '27: De invloed van digitalisering (inleiding in computers, web en kunstmatige intelligentie)
  8. Maandag x december '27: Spiritualiteit (waar ligt de grens tussen wetenschap en mindfulness of spiritualiteit)

Cursusinhoud

De afgelopen tijd ben ik me - naast kunstgeschiedenis - steeds meer gaan verdiepen in wetenschapsgeschiedenis. Hiermee bedoel ik de verhalen die er te vertellen zijn over de achtergronden van verschillende soorten wetenschap. Welke wetenschappers hebben wat ontdekt? Wat is het verhaal daarachter? Wetenschap op een luchtige manier verteld. Niet saai. Maar onderhoudend. In de trant van De Wereld Draait Door University maar dan lokaal gegeven. Deze cursus is opgebouwd uit acht lessen. In elke les staat een vraag centraal die me bezighoudt. We behandelen acht gebieden van de grote grenzen van de wetenschap. De openstaande vragen in de cursus zijn:

 

Les 1 - Hoe ontstaat iets uit niets (het heelal, inleiding in astronomie)

Les 2 - Hoe bestaat het dat we er zijn (de aarde, inleiding in geologie)

Les 3 - Hoe ontstaat leven (wat is leven, inleiding in biologie)

Les 4 - Waaruit bestaat de tastbare wereld (moleculen en atomen, inleiding in natuurkunde)

Les 5 - Hoe werkt het brein (hersenen en hormonen, inleiding in neurowetenschap)

Les 6 - Wat is gezond (hoe werkt onze spijsvertering en welke stoffen hebben we nodig)

Les 7 - De invloed van digitalisering - (nieuw, inleiding in computers, cloud, web en kunstmatige intelligentie)

Les 8 - Spiritualiteit - (nieuw, de grens tussen wetenschap en mindfulness of spiritualiteit)

 

We zoeken daarbij de grenzen op van de huidige kennis. Op zoek naar nog onontdekte gebieden. Zodat er - net zoals bij kunstgeschiedenis - een wetenschappelijke maar ook een onontgonnen kant overblijft. Er blijft nog heel wat te raden over. De cursus is daarmee een bundeling van acht ontdekkingsreizen. Acht gebieden waar de wetenschap nog niet het volledige antwoord op heeft. Hoe is het heelal ontstaan. Hoe veilig is de aarde. Wat is leven. Uit welke deeltjes bestaan we. Hoe denken we. Wat zouden we moeten eten om gezond te blijven. Bestaat er een ziel. En kunnen we nog zonder schermpje.

 

 Er is geen voorkennis vereist. Er is een volledig nieuwe cursusmap met veel afbeeldingen gemaakt waarin alle informatie die behandeld wordt beschreven staat.

Beschrijving van de acht lessen:

Les 1 - Astronomie

De eerste les is meteen enorm boeiend. En leuk! We kijken naar ons onmetelijke heelal, in welke uithoek wonen wij eigenlijk? We gaan dieper in op landingen op de maan. En op Mars. En Venus. Zelfs op een maan van Saturnus. Waarom is Jupiter zo belangrijk voor ons? Venus kun je makkelijk zien - maar hoe? Herken je de Grote Beer? Wat is een supernova? Of een zwart gat? Kan een heelal uit niets ontstaan? Wat betekende Albert Einstein voor ons begrip van ruimte en tijd? De ruimtesonde 'Voyager 1' is op weg naar de volgende ster met een Nederlandse boodschap aan boord - welke? Staat de zon stil? Wat is een jaar? Waarom zijn er seizoenen op aarde? Reizen we binnenkort naar mars? Allemaal vragen die we gaan bekijken. Maar ook wetenschappers als Edwin Hubble of Enrico Fermi komen aan bod. Of Eugene Shoemaker die begraven ligt op de maan. Je kijkt nooit meer op dezelfde manier naar de sterren. De eerste les is als een 'oerknal'.

Lees meer »

Les 2: De aarde

We leven op een fragiele planeet. Precies op de juiste afstand van de zon. Met gelukkig een maan die ons langzamer laat draaien. En een ijzeren kern die de gevaarlijke zonnewind magnetisch afbuigt. Meer dan 99,99% van de aarde is warmer dan 100 graden Celsius. We leven op een kleine breekbare korst die vaak spontaan openbarst. Terwijl kometen zich op onze velden storten. Met een stijgende zeespiegel en kolkende rivieren in onze kwetsbare Betuwe. Stijgt het water van de Rijn eigenlijk? Komen er tornado's in Nederland voor? Neemt de populatie ijsberen af of juist toe? Wat is een broeikasgas? Wat betekent de stijging van de gemiddelde temperatuur voor ons als mensheid? Met andere woorden: hoe veilig ben je op aarde? We kijken naar de maximale diepte de de mens ooit in de aarde heeft geboord. En hoe enorm gelukkig we ons mogen prijzen dat we op deze mooie aarde kunnen bestaan. We weten al relatief veel van het heelal, maar nog relatief weinig van onze eigen planeet. Een leuke les die je dicht bij huis brengt.

Lees meer »

Les 3: Het leven

Hoe is het leven op aarde ontstaan? Door God geschapen, vanaf een komeet overgebracht of spontaan ontstaan uit dode materie? Kunnen we leven 'maken' in een reageerbuis? Hoe werken cellen eigenlijk? Wat is DNA? Wat heeft de uitvinder van het verschrikkelijke gas Zyklon B, Nobelprijswinnaar Fritz Haber, te maken met de enorme groei  van de wereldbevolking? Wat was de builenpest voor een ziekte? Hoe bestrijden we bacteriën? Wat is een virus en welke impact had Covid-19? Wat hebben we elke dag te danken aan Gregor Mendel, Louis Pasteur of Edward Jenner? Wat was de belangrijkste doodsoorzaak honderd jaar geleden? En nu? Hoe oud wordt een mens tegenwoordig? De grens van de wetenschap wordt weer bereikt. Zijn we een zakje chemicaliën? Of zijn we meer dan dat. Ik hoop het laatste.

Lees meer »

Les 4: Materie en Energie

In deze vierde les gaan we op een makkelijk te begrijpen manier kijken naar de wereld van het hele kleine. Waaruit zijn we opgebouwd? Wat is een atoom? Wat is een molecuul? Ik blonk vroeger op school niet uit in natuur- en scheikunde. We houden het dus simpel. Maar wat een prachtige verhalen zijn er te vertellen over de ontdekkers van de kleinste deeltjes. We kijken naar wetenschappers als Niels Bohr, Marie Curie en Werner Heisenberg. Hoe maak je een atoombom? Hoe laten ze die hele kleine deeltjes op elkaar botsen? We kijken naar de elementen, de deeltjes waar de wereld uit bestaat, en staan stil bij verhalen over uraan, goud, molybdeen en wolfraam. Saai? Absoluut niet. Deze grens van de wetenschap - waaruit bestaat de wereld eigenlijk? - is een les die je bij zal blijven.

Lees meer »

Les 5: Hersenen en hormonen

Onze manier van denken vormt ons, maar we weten nog relatief weinig over de manier waarop onze hersenen werken. In deze boeiende les staan we stil bij de werking van ons brein en het effect van hormonen op ons handelen. Hoe zitten onze hersenen in elkaar? Wat zijn hormonen? Klopt het dat we maar 10% van onze hersencapaciteit gebruiken? Hoe werkt het knuffelhormoon oxytocine? Welk effect heeft testosteron? Wat heeft een klauwkikker met zwangerschap te maken? Welke effecten hebben het Borderline Syndroom of de ziekte van Alzheimer? Maar ook kijken we naar hoe ons geheugen werkt. Kun je zelf je IQ verbeteren? Een boeiden les waar we allemaal elke dag mee te maken hebben. Met hier en daar een vrolijke noot kijken we naar deze grens van de wetenschap - hoe denken we eigenlijk?

Lees meer »

Les 6: Voeding

Als er één terrein is waar de meningen en mythes moeilijk van de wetenschap te scheiden zijn, dan is het wel het terrein van de voedingsleer. Iedereen heeft wel een eigen gedachte over zijn of haar eetgewoonten, gezondheid en gewicht. Er zijn talloze diëten die je kunt volgen. Het ene dieet zegt dat je eiwitten moet eten en vooral geen koolhydraten. Een volgend dieet zegt dat je juist vetten moet eten en geen eiwitten.  Weer een ander dieet geeft aan dat je niet teveel vetten moet binnenkrijgen. Het vreemde is dat elk dieet op korte termijn werkt. Hoe kan dat? En wat zijn koolhydraten, eiwitten en vetten eigenlijk? In dit hoofdstuk kijken we naar de werking van je spijsvertering. Wat gaat erin en wat komt eruit. Wat zijn ‘meningen’ zonder bewijs en wat is wetenschappelijk bewezen goed of slecht voor een mens. De gemiddelde mens, wel te verstaan...

De moeilijkheid bij voedingsleer zit ‘m in dat ‘wetenschappelijke’. Elke dokter heeft wel een eigen gedachte hierover. Is dat wetenschap? De levensmiddelen-industrie betaalt soms de onderzoeken van universiteiten en instituten. Zijn die onderzoeken nog voldoende onafhankelijk? Is het überhaupt wel mogelijk om jarenlang een grote groep ‘vergelijkbare’ mensen te volgen die allemaal hetzelfde eetpatroon moeten aanhouden om de juiste conclusies te kunnen trekken? En ieder mens heeft een unieke lichaamsbeweging, DNA code, mond- en darmflora en hormoonhuishouding. Omdat het zo moeilijk is om gedegen onderzoek te doen, is de voedingsleer dan ook één van de grenzen van de wetenschap. Er is veel fictie. Maar gelukkig ook veel feiten. 

Lees meer »

Download hier een tekstvoorbeeld uit de cursusmap

Download hier de testvragen van elk hoofdstuk (om alvast te oefenen)...