Cursusinhoud
De vervolgcursus gaat door waar de basiscursus ophoudt, namelijk de periode na de Tweede Wereldoorlog. In deze vervolgcursus kijken we dus vooral naar de hedendaagse kunst, maar we gaan in de eerste les even terug naar het begin van de twintigste eeuw om een opmaat te hebben.
- De cursus bekijkt de Westerse kunstgeschiedenis van na de Tweede Wereldoorlog tot heden
- De cursus gaat uit van beelden en het verhaal erbij
- De cursus is gericht op ‘plezier’ tijdens de lessen
- De cursus is te volgen als je de basiscursus niet gedaan hebt (al blijft dat wel aanbevolen)
De cursus bestaat uit zes lessen. Elke les duurt twee en een half uur. Tijdens elke les is er een pauze waarin koffie of thee gedronken kan worden. Na afloop van elke les krijg je een uitgewerkte tekst van hetgeen verteld is. Bij afloop van de vervolgcursus heb je dus ook de uitwerking van de lessen, zodat je alles nog een keer kunt nalezen. Je hoeft zodoende ook geen boeken aan te schaffen voor de cursus. Maar als je eventueel wel meer over een onderwerp zou willen lezen, geef ik op deze website een lijst met boeken voor verdieping.
In de cursusmap van de cursus hedendaagse kunst zijn er vijf hoofdstukken beschreven en op deze website wordt ook gesproken van vijf ‘lessen’. Maar om het tempo iets omlaag te schroeven tijdens de les is ervoor gekozen om de stof van de eerste vier hoofdstukken te verdelen over vijf avonden en de laatste les - over kunstroof, vervalsingen en kunsthandel - wel op één avond te doen. Zo hebben we meer tijd per onderwerp en is het tempo ietsje lager dan in de basiscursus.
Als voorkennis hoef je alleen je interesse mee te nemen in kunst en kunstgeschiedenis. De cursus is gericht op jong en oud. Er wordt soms gerefereerd aan de basiscursus en het is aanbevolen eerst de basiscursus te volgen, maar het is zonder meer ook mogelijk direct zonder voorkennis deel te nemen aan deze vervolgcursus. Het is bedoeld voor mensen die meer willen weten van Karel Appel. Of van Escher. Of Le Corbusier. Of Andy Warhol. Of Jeff Koons. Of Lucian Freud. Of Anton Corbijn. Of voor mensen die willen weten wat CoBrA of Pop Art is.
Aan het einde van elke les is er weer - als je wilt - een aantal meerkeuzevragen om je nieuwe kennis te testen. Dit is bedoeld om je te laten zien dat je echt iets geleerd hebt. Je kunt opeens vragen beantwoorden waar je eerder geen flauw idee van had! Als je liever geen test wilt doen, dan is dat ook prima. Het gaat erom dat jij je goed voelt bij wat we doen.
De inhoud van de cursus richt zich op beeldende kunst en architectuur (tekeningen, schilderijen, beeldhouwkunst en architectuur) en dus niet op de literatuur-, muziek- of theatergeschiedenis. We moeten ons beperken om het begrijpelijk te houden.
Ik vind het leuk om over kunst te vertellen en geef deze cursus wederom zonder winstoogmerk. Alleen de kosten voor de locatie, de koffie en de reproductie worden gedekt. Tevens richt ik me op Nijmegen en de Betuwse regio, dus op een lokaal publiek.
Ik heb zelf altijd een voorliefde gehad voor de klassieke kunst en kunstgeschiedenis en de oude meesters. Toen ik schreef aan deze vervolgcursus ben ik steeds meer de hedendaagse kunst gaan waarderen en begrijpen. Het is soms geen kunst om “mooi” te vinden, maar kunst die je aanzet om iets ervan te vinden. Werken van hedendaagse kunstenaars leveren op veilingen vaak meer op dan werk van de oude meesters. Smaken verschillen en veranderen in de tijd. Maar de verhalen die achter de kunstenaars en de werken zitten maken ook deze periode voor mij geweldig om over te vertellen. Ook de laatste les die over kunstroof en list en bedrog gaat, is vol interessante verhalen. Het is weer een hele leuke serie lessen geworden.