Vervolgcursus Kunstgeschiedenis


Op verzoek van deelnemers aan de basiscursus is er een vervolgcursus gemaakt. In 2011 en 2012 is er gewerkt aan een vervolgcursus, die de periode na de tweede wereldoorlog afdekt. Deze vervolgcursus ‘hedendaagse kunst’ is voor het eerst in het najaar van 2013 gegeven, begon medio oktober en duurde zes avonden. De uitdaging was om de cursus ‘nog’ leuker en interessanter te maken dan de basiscursus! De vervolgcursus in het najaar 2013 kende 102 ingeschreven cursisten, in 2015 waren er 104 deelnemers, in 2018  waren er 140 deelnemers.


De vervolgcursus gaat door waar de basiscursus ophoudt, namelijk de periode na de Tweede Wereldoorlog. In deze vervolgcursus kijken we dus vooral naar de hedendaagse kunst, maar we beginnen wel aan het begin van de twintigste eeuw om een opmaat te hebben. 


  •          De cursus sluit aan op de basiscursus, maar je hoeft de basiscursus niet gevolgd te hebben.

  •          De cursus bekijkt de Westerse kunstgeschiedenis van na de Tweede Wereldoorlog tot heden

  •          De cursus gaat uit van beelden en het verhaal erbij

  •          De cursus is gericht op ‘plezier’ tijdens de lessen

  •          De cursus is te volgen als je de basiscursus niet gedaan hebt (al blijft dat wel aanbevolen)


De cursus bestaat uit zes lessen. Elke les duurt twee en een half uur. Tijdens elke les is er een pauze waarin koffie of thee gedronken kan worden. Na afloop van elke les krijg je een uitgewerkte tekst van hetgeen verteld is. Bij afloop van de vervolgcursus heb je dus ook de uitwerking van de lessen, zodat je alles nog een keer kunt nalezen. Je hoeft zodoende ook geen boeken aan te schaffen voor de cursus. Maar als je eventueel wel meer over een onderwerp zou willen lezen, geef ik op deze website een lijst met boeken voor verdieping.


In het boek van de cursus hedendaagse kunst zijn er vijf hoofdstukken beschreven en op deze website wordt ook gesproken van vijf ‘lessen’. Maar om het tempo iets omlaag te schroeven tijdens de les is ervoor gekozen om de stof van de eerste vier hoofdstukken te verdelen over vijf avonden en de laatste les - over kunstroof, vervalsingen en kunsthandel - wel op één avond te doen. Zo hebben we meer tijd per onderwerp en is het tempo ietsje lager dan in de basiscursus.


Als voorkennis hoef je alleen een interesse mee te nemen in kunst en kunstgeschiedenis. De cursus is gericht op jong en oud. Er wordt soms gerefereerd aan de basiscursus en het is aanbevolen eerst de basiscursus te volgen, maar het is zonder meer ook mogelijk direct zonder voorkennis deel te nemen aan deze vervolgcursus. Dat komt vooral omdat de kunststijlen, die in de basiscursus centraal stonden, in de hedendaagse kunst zo door elkaar heen lopen dat er sprake is van een geheel eigen periode. Wel is soms sprake van een “Neo” beweging die refereert aan een besproken stijl uit de basiscursus. Vandaar dat de basiscursus wel aanbevolen is. Maar als je af en toe een “Neo” term voor lief neemt is deze cursus uitstekend te volgen en kun je als deelnemer aan de basiscursus een vriend of vriendin uitnodigen om mee te gaan naar de vervolgcursus. Het is bedoeld voor mensen die meer willen weten van Karel Appel. Of van Escher. Of Le Corbusier. Of Andy Warhol. Of Jeff Koons. Of Lucian Freud. Of Anton Corbijn. Of voor mensen die willen weten wat CoBrA of Pop Art is. 


Aan het einde van elke les is er weer - als je wilt - een aantal meerkeuzevragen om je nieuwe kennis te testen. Dit is bedoeld om je te laten zien dat je echt iets geleerd hebt. Je kunt opeens vragen beantwoorden waar je eerder geen flauw idee van had! Als je liever geen test wilt doen, dan is dat ook prima. Het gaat erom dat jij je goed voelt bij wat we doen.


De inhoud van de cursus richt zich op beeldende kunst en architectuur (tekeningen, schilderijen, beeldhouwkunst en architectuur) en dus niet op de literatuur-, muziek- of theatergeschiedenis. We moeten ons beperken om het begrijpelijk te houden.


Ik vind het leuk om over kunst te vertellen en geef deze cursus wederom zonder winstoogmerk. Alleen de kosten voor de locatie, de koffie en de reproductie worden gedekt. Tevens richt ik me op Nijmegen en de Betuwse regio, dus op een lokaal publiek. 


Ik heb zelf altijd een voorliefde gehad voor de klassieke kunst en kunstgeschiedenis en de oude meesters. Toen ik schreef aan deze vervolgcursus ben ik steeds meer de hedendaagse kunst gaan waarderen en begrijpen. Het is soms geen kunst om “mooi” te vinden, maar kunst die je aanzet om iets ervan te vinden. Werken van hedendaagse kunstenaars leveren op veilingen vaak meer op dan werk van de oude meesters. Smaken verschillen en veranderen in de tijd. Maar de verhalen die achter de kunstenaars en de werken zitten maken ook deze periode voor mij geweldig om over te vertellen. Ook de laatste les die over kunstroof en list en bedrog gaat, is vol interessante verhalen. Het is weer een hele leuke serie lessen geworden.




Inhoud van de lessen


De vervolgcursus kunstgeschiedenis bestaat uit zes lessen van zo’n tweeëneenhalf uur. Vanaf de Tweede Wereldoorlog worden de opeenvolgende stijlen en kunstenaars besproken. Elke les gaat over een specifiek tijdperk in de kunstgeschiedenis. Hieronder staan de lessen weergegeven.



maandag xx oktober, Les 1 - Van magisch realisme tot CoBrA - het experiment als doel

maandag xx november, Les 2 - Van popart naar op-art  - kunst voor het oprapen

maandag xx november, Les 3 - Neo-expressionisme 1 - hedendaagse schilderkunst

maandag xx november, Les 4 - Neo-expressionisme 2 - hedendaagse beeldhouwkunst, architectuur en fotografie

maandag xx november, Les 5 - Hollandse Nieuwe - hedendaagse Nederlandse beeldende kunst en fotografie

maandag xx december, Les 6 - Kunstgrepen - roofkunst, kunstroof, list en bedrog



Voorbeeld tekst


Als u op de onderstaande link klikt, ziet u een voorbeeldpagina van de cursusmap.

Kees van Dongen - Le Coquelicot (klaproos)  - 1919 - Museum of Fine Arts - Houston

Weten is Zien 

Deze website maakt gebruik van cookies. Click op OK om cookies toe te staan. Zie ons Privacybeleid voor meer informatie.

OK